Капман Дебтс Мениджмънт АД
Доклад за дейността и Годишен финансов отчет за годината, завършваща на 31.12.2023 г.
25
Стр.
Отраслов (секторен) риск Туризъм–хотелиерство и ресторантьорство
„Капман Дебтс Мениджмънт” АД предвижда закупуването на просрочени задължения, както към търговски
банки и лизингови институции, така и обезпечени търговски вземания от сектор хотелиерство и
ресторантьорство. Ваканционният туризъм е един от най-потърпевшите от прилагането на
противоепидемичните мерки срещу COVID–19. През 2022 г. и особено 2023 г. той се стабилизира след отмяна
на ограниченията. Независимо от това, голяма част от дружествата в сектора, които са в МСП сегмента, все
още изпитват затруднения поради липса на оборотен капитал, напълно изразходван по време на
противоепидемичните мерки срещу COVID–19. Предприетите мерки от правителството не бяха в състояние да
решат в дългосрочен план проблемите, пред които беше изправен секторът. Липсата на приходи доведе до
трудности при обслужване на кредитите към търговските банки и лизинговите дружества, независимо от
обявеният от банките мораториум по време на пандемията. Както се очакваше, увеличи се и
междуфирмената задлъжнялост, доколкото безотказното функциониране на сектора е свързано със
синхронизираната дейност на голям брой поддоставчици или паралелни бизнеси. Мениджмънтът на
Дружеството е на мнение, че инвестирането в просрочени задължения на дружества, опериращи в
хотелиерския и ресторантьорския бизнес би било източник на печалба, доколкото това са реално
функциониращи дружества, които имат интерес да предоговорят своите задължения, а също така като
обезпечения към вземанията им са предоставени качествени активи.
Отраслов (секторен) риск Производство и търговия с промишлени стоки
Проблемите, пред които се изправя секторът на производството и търговията с промишлени стоки са
предизвикани от степента, с която секторът е обвързан с глобализацията на индустрията. Международните
производствени мрежи, наричани от търговските икономисти „глобални вериги на стойност“ формират
приблизително три четвърти от световната търговия. Голяма част от българските заводи за машини и
оборудване са собственост на международни компании и функционират като техни поддоставчици. След
постепенното възстановяване на индустриалното производство при отпадане на противоепидемичните
мерки, секторът отново пострада през 2023 г. от увеличените разходи за гориво и електроенергия в следствие
на войната в Украйна и последвалите санкции срещу Руската федерация. Производителите в национален и
международен план изпитват недостиг на средства, тъй-като не бяха в състояние да прехвърлят веднага
увеличените си производствени разходи на крайните потребители. Съгласно информация на НСИ, индексът
на промишленото производство бележи спад с 10,90% през ноември 2023 г. спрямо същия период на
миналата година. На годишна база, се наблюдава понижение в производството и разпределението на
електроенергия и топлоенергия и газ с 27%, в добивната промишленост с 12,30% и в преработващата
промишленост с 7,90% в сравнение с миналата година. Свиването на пазарите на промишлени стоки
породено от противоепидемичните мерки през годините, и последвалото увеличение на разходите за
енергия и суровини, намали силно оборотния капитал на компаниите в сектора, като най-засегнати са
дружествата в средния сегмент. Ръководството на „Капман Дебтс Мениджмънт“ АД счита, че инвестирането в
просрочени вземания на търговски банки и лизингови институции на дружества от този сектор е
перспективно, защото кредитополучателите са дружества с опит, история и компетентно ръководство. Тези
факти биха спомогнали да се извърши предоговаряне на задълженията или реализиране на обезпеченията
към тях на задоволителни и за двете страни условия.
Отраслов (секторен) риск Транспорт
Щетите, предизвикани от противоепидемичните мерки, кризата с горивата предизвикана от военните
действия в Украйна и последвалите санкции срещу Руската федерация, затварянето на Северен поток през
есента на 2022 г. и рецесията в Западна Европа доведоха до спад в товарите и работа под себестойност за
българските автомобилни превозвачи през 2023 г.. Компаниите от МСП сегмента са основните засегнати от
събитията през последните три години, за които ръстът на приходите през 2022 г. в световен мащаб, в
резултат на нарастването на работата и огромната инфлация не се отрази пряко и не успя да компенсира
изразходвания оборотен и инвестиционен капитал през 2020 г. и началото на 2021 г.. Прогнозите за сектора
за 2024 г. остават песимистични, като според COFAСЕ, икономиката на Европа влиза в режим на „стагфлация“.
Прогнозите са за нарастване на необслужваните лизингови договори и кредити от търговски банки.
Ръководството на Дружеството смята, че инвестирането в необслужвани вземания на търговски банки и
лизингови дружества от предприятия от транспортния сектор би донесло приходи за Дружеството, тъй-като
дори при екстремни условия транспортния сектор ще продължи да съществува, тъй-като е от ключово
значение за икономиката и социалния живот осигуряващ движението на стоки и хора.
Отраслов (секторен) риск Недвижими имоти
Част от набраните средства по настоящата емисия акции биха могли да бъдат инвестирани във вземания,
свързани с недвижими имоти. Според данни на Агенцията по вписванията, въпреки отчетения ръст през
четвъртото тримесечие на 2023 г., сделките реализирани в страната като брой намаляват на годишна база в